نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6148
-
الف
+

با «شهریار» نگین سبز تهران آشنا شوید + تصاویر

در این گزارش با مکان ها تاریخی و تفریحی شهریار در غرب تهران آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم2، آب‌ و هوای معتدل، باغ‌های سرسبز و پربار و مکان های دیدنی شهریار، این شهر را به مقصد گردشگری ایده آلی در اطراف تهران تبدیل کرده است.

شهریار که در قدیم «علیشاه عوض» نام داشته، در غرب ولایت تهران واقع شده است. این شهر که به آن عروس تهران هم می گویند ، حدود 40 کیلومتر با پایتخت ایران فاصله دارد. 

شهریار همواره در ذهن تهرانی‌ها و تمام مسافرانش، خاطرات خوش یک سفر تفریحی جذاب را زنده می‌کند. نفس کشیدن در شهری که با داشتن درختان فراوان و دشت‌های سرسبز مردم را از آلودگی تهران دور می کند؛ قطعاً فرح‌بخش و دل‌ انگیز است.

با سفر به شهریار، علاوه بر لذت بردن از هوایی مفرح و پاک در باغ‌های سرسبز و طبیعتی زیبا، می‌توانید از تمدنی 4000 ساله هم دیدن کنید. روستاهای تاریخی، آثار باستانی و آتشکده‌های زیادی که نشان‌دهنده قدمت تاریخی شهریار هستند.

در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با جاذبه های دیدنی شهریار آشنا شوید.

دشت شقایق

طبیعت بکر دشت شقایق یکی از زیباترین جذبه های دیدنی شهریار است. دشتی وسیع با گل‌های شقایق، که با دیدن زیبایی منحصربه‌فردش، احساس رهایی و سبکی بودن در طبیعت را با تمام وجود درک خواهید کرد.

دشت شقایق‌های وحشی، از دشت‌های شقایق نادر جهان، واقع در دامنه جنوبی کوه‌های جارو است. اگر نیمه ماه ثور/اردیبهشت‌ به دامنه کوه‌ها و تپه‌های زیبای اخترآباد ملارد قدم بگذارید، سرخی خیره‌کننده شقایق‌ها را از کیلومترها دورتر، می‌توانید ببینید.

دشتی با وسعت 500 هکتار با زیباترین شقایق‌های وحشی که یکی از جذاب‌ترین قاب‌های طبیعت را به رخ می‌کشد. به غیر از دشت شقایق، 30 رشته قنات و بسیاری آثار باستانی و تاریخی دیگر در این منطقه وجود دارد.

دشت شقایق در 40 کیلومتری غرب بخش اصلی شهریار و 25 کیلومتری جنوب غربی شهر صفادشت واقع‌ شده است. 

باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی

مقصد بیشتر گردشگرانی که به شهریار می‌آیند، باغ‌ها و باغچه‌های خانوادگی سرسبز و باصفای آن است. طبیعت زیبا و هوای پاک و مفرح، بیشترین دلیل آمدن گردشگران به شهریار است.

انگور، قوره(گوجه‌سبز)، آلبالو، گیلاس، شفتالو، توت‌ زمینی و هر میوه خوش آب و رنگی که بخواهید، در شهریار به عمل آمده و صادر می‌شود.

آتشکده تخت رستم و کوه تخت رستم

شاید آن‌قدر طبیعت سرسبز شهریار شهره شده است که بسیاری ندانند، چه تمدن کهنی در این شهر خفته است.

آثار باستانی و تاریخی که قدمت برخی از آن‌ها به هزاره‌های قبل از میلاد بازمی‌گردد، از شگفت‌انگیزترین جاذبه های دیدنی شهریار به شمار می‌آیند.

«داکتر نگهبان» در کتاب «شهرنشینی و شهرسازی از هزاره چهارم تا هزاره اول قبل از میلاد» با اشاره به کاوش‌های باستانی مربوط به تخت رستم، تپه جوقین و تخت کیکاووس، شهریار را به لحاظ انسان زیستی از مناطق نادر جهان می‌داند.

قدمت آتشکده تخت رستم به دوران ساسانی نسبت داده می‌شود. کوه مخروطی شکل تخت رستم، مرتفع‌ترین کوه شهریار و از مهم‌ترین مکان های دیدنی آن است.

آتشکده تخت رستم شهریار، روی کوه تخت رستم، در دهستان جوقین، در 20 کیلومتری غرب شهریار، در نزدیکی روستای قجر واقع شده است.

برای دیدن این بنای تاریخی نیاز به تهیه تیکت نیست. تا پای کوه هم می‌توانید همراه موتر بروید. برای بالا رفتن از کوه که غالبا شنی است وسایل موردنیاز را همراه داشته باشید.

تپه و قلعه جوقین

تپه جوقین در 10 کیلومتری جنوب غربی شهریار، در منطقه وحیدیه واقع شده است. قدمت قلعه و اجسام کشف‌شده از آن به دوره یزدگرد سوم ساسانی بازمی‌گردد.

قلعه جوقین تماماً خشتی است. تپه و قلعه جوقین از کهن‌ترین آثار باستانی و جاهای دیدنی شهریار است.

تخت کیکاووس

تخت کیکاووس در 18 کیلومتری شهریار در روستای بیدگنه قرار دارد. اگر به تخت رستم رفتید، تخت کیکاووس در 12 کیلومتری غرب آن واقع شده و قدمت آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد.

کاوش‌های باستانی در این کوه، نشان می‌دهد که تخت کیکاووس در واقع محلی برای برگزاری آیین‌های مذهبی در دوران باستان بوده است.

بخش مهمی از جاهای دیدنی شهریار را آثار و ابنیه تاریخی تشکیل می‌دهند. شهریار با وجود آب و هوایی پاک و مفرح، طبیعت زیبا، باغ‌ها پربار، دشت‌های سرسبز، امکانات رفاهی و تفریحی عصری و آثار باستانی فراوان، یک انتخاب فوق‌العاده برای یک سفر تفریحی به‌یادماندنی است. 

م ح/ ح ح 

نظر شما
ارسال نظر